RUAI BM: Membina hubungan dan kepercayaan melalui kunjungan keluarga

with No Comments

Untuk membina hubungan yang akrab antara jemaah gereja, pelayanan BM gereja trinity telah mempergiatkan program kunjungan keluarga dan kebaktian keluarga setiap minggu. Kunjungan keluarga diadakan pada setiap petang hari rabu dan khamis, beberapa jemaah gereja pergi mengunjungi jemaah gereja yang tinggal di sekitar bandar Kuching terutamanya bagi mereka yang lama tidak datang ke gereja dan yang baru datang ke gereja. Kunjungan keluarga dan kebaktian keluarga memberi kesan yang sangat besar dalam pertumbuhan gereja, terutamanya dalam membina kepercayaan setiap jemaah terhadap kepimpinan rohani di gereja. Sebab tanpa kepercayaan jemaah terhadap gereja maka mustahillah untuk memiliki hubungan yang akrab dengan satu yang lain. oleh itu, kita perlu mengunjungi mereka dengan lebih kerap, agar kita boleh mengenali mereka dan mereka juga mengenali kita dengan lebih dekat lagi.

Secara umumnya, kunjungan keluarga dan kebaktian keluarga tidak memerlukan kepandaian untuk bertutur dalam bahasa mereka yang dikunjungi atau berpendidikan tinggi, tetapi yang sangat penting bagi seseorang yang ingin terlibat dalam pelayanan ini adalah hati yang besar terhadap Tuhan kepada mereka. Sebab perubahan hanya boleh terjadi apabila mereka yang dikunjungi mengenali dan menemui kasih Tuhan Yesus secara peribadi melalui kehadiran kita. selain itu, kunjungan keluarga juga tidak menuntut wang yang banyak bagi melaksanakan sebuah program tetapi menuntut banyak waktu dan tenaga kita untuk bersama-sama dengan mereka. Oleh itu, seseorang yang ingin terlibat dalam pelayanan kunjungan keluarga perlu mempersiapkan hati mereka untuk melayani orang yang dikunjungi.

Melalui kunjungan keluarga kita akan banyak menemui perkara yang luar biasa dan yang menyentuhkan hati kita secara peribadi, kita dapat merasakan betapa besarnya anugerah Tuhan terhadap diri kita secara peribadi. sebab apa-apa yang kita miliki dalam hidup ini sungguh membuat hati kita merasa tenang dan terjamin. Di samping itu, kita juga akan banyak melihat perkara yang kita rancang tidak dapat dilaksanakan menurut yang kita harapkan. Sehingga semuanya sering kali menyebabkan kita merasa kecewa, sebab pengorbanan kita untuk mereka seakan-akan tidak dihargai. Namun yang sangat penting dalam kunjungan keluarga dan kebaktian keluarga adalah kita berkata kepada mereka bahawa kita mengasihi mereka dan bersama-sama dengan mereka. Tanpa penyertaan Tuhan dalam kunjungan kita maka segalanya akan menjadi sia-sia.

Gereja juga akan runtuh secara hubungan peribadinya antara satu yang lain apabila jemaah tidak mengenal satu yang lain. Demikian juga gereja akan menjadi lemah secara rohani jika tidak ada kesatuan yang kuat antara satu yang lain. Dengan itu, hubungan antara jemaah gereja terutamanya bagi mereka yang baru harus dibina dengan serta-merta. Sebab tanpa ada hubungan yang erat antara jemaah gereja maka, yang pasti jemaah akan pergi ke tempat lain untuk mengisi kekosongan hati mereka. Oleh itu, adalah sangat penting untuk mengadakan kunjungan keluarga dengan lebih kerap supaya hubungan antara satu yang lain akan menjadi lebih dekat.

Pelayanan BM Gereja Methodist Trinity telah mereka beberapa cara yang perlu dilaksanakan demi mengukuhkan hubungan antara satu yang lain, antaranya adalah rawatan percuma, Love in-Box, Learning Care, kebaktian keluarga dan sebagainya. Cara ini telah banyak mencipta dan membuka ruang bagi jemaah gereja untuk memiliki hubungan yang akrab antara satu yang lain. Sebab melalui pelayanan kunjungan dan kebaktian keluarga ini “rasa kebersamaan telah terbina”. Sehingga banyak jemaah yang baru bangkit untuk terlibat dalam pelayanan Tuhan. Setelah beberapa tahun program ini telah dilaksanakan, banyak perubahan yang terjadi, jemaah mulai melihat gereja itu sangat penting dalam kehidupan mereka, pemikiran mereka juga berubah terhadap program gereja, gereja itu bukanlah membosankan tetapi penuh dengan sukacita. kesimpulannya kunjungan keluarga dan kebaktian keluarga memberi tempat untuk jemaah memperkenalkan kebaikan Tuhan.

Melalui kunjungan keluarga dan kebaktian keluarga kita dapat membangun dan membawa orang baharu untuk datang ke gereja seterusnya membangun mereka secara rohani. kunjungan keluarga dan kebaktian keluarga memainkan peranan yang sangat penting dalam perkembangan kerohanian jemaah di Gereja Trinity Methodist sebab melalui kunjungan keluarga dan kebaktian keluarga maka rasa kepunyaan, rasa diterima dan dihargai akan dibina antara jemaah. Sebab gereja haruslah gereja yang memperhatikan kebajikan dan kerohanian jemaahnya. sebab Yesus sendiri telah menunjukkan semuanya kepada kita, Dia mengunjungi sesiapa sahaja, melalui kunjungan-Nya itu terbinalah hubungan yang akrab dengan semua orang tanpa melihat taraf, kedudukan dan bangsa.

Firman Tuhan ini merupakan dasar dorongan bagi kami dalam pelayanan ini: “Ketika Aku lapar, kamu memberi Aku makan, dan ketika Aku dahaga, kamu memberi Aku minum. Aku seorang asing, tetapi kamu menyambut Aku ke dalam rumah kamu. Aku tidak berpakaian, dan kamu memberi Aku pakaian. Aku jatuh sakit, dan kamu merawat Aku. Aku dipenjarakan, dan kamu melawat Aku.” (Matius 25:35-36)

Oleh itu, marilah kita menggerakkan pelayanan kunjungan dan kebaktian keluarga dalam gereja dengan lebih kerap lagi. Sebab melalui kunjungan dan kebaktian keluarga kita dapat membuka jalan untuk mereka mengenal dan menemui Yesus dan akhirnya hubungan kita dengan satu yang lain akan menjadi sangat akrab.

Pastor Patrick Taie
Gereja Methodist Trinity, Kuching
5
分享 Share