RUAI BM: Mazbah Pujian Gabungan Youth Trinity

with No Comments

Malam mazbah pujian gabungan Youth Trinity (BM & BI), pada tahun ini (2017) diadakan setiap 3 bulan sekali. Pada tahun yang lalu hanya muda-mudi BM yang mengadakannya bersendirian. Namun pada tahun ini malam mazbah pujian menjadi acara yang sangat istimewa bagi pelayanan muda-mudi pelayanan BM & BI Gereja Trinity, yang kedua-dua pelayanan ini bergabungan untuk mengadakannya.

Walaupun hujan turun agak lebat pada awal malam itu, namun hujan itu tidak menghalang anak-anak muda daripada PBM dan English untuk hadir dan membawa kawan-kawan mereka. Segala acara berjalan dengan lancar, bermula dengan waktu berdoa selama 30 minit untuk persiapan pasukan yang terlibat dalam pelayanan. Semua anak-anak muda sangat bersemangat untuk bersama-sama melayani tanpa ada rasa tersisih. Walaupun mereka melayani dalam pelayanan yang berbeza. Bahasa tidak menjadi penghalang untuk menjangkau jiwa-jiwa yang belum mengenal Tuhan.

Malam mazbah pujian ini direka khusus hanya menggunakan nyanyian pujian dan penyembahan sebagai pemberitaan Firman Tuhan bagi tujuan untuk menginjil dan meminpin anak-anak muda untuk mengalami pekerjaan Roh Kudus secara peribadi. Cara untuk menyampaikan kebenaran Firman Tuhan mungkin berubah tetapi Firman Tuhan tidak boleh berubah. Dengan itu pelayanan pemuda-pemudi (BM & Eng) memilih untuk menggunakan pujian dan penyembahan sebagai alat untuk menyampaikan kebenaran Firman Tuhan bagi melayani setiap muda-mudi yang ada di sekeliling mereka.

Pada pertengahan acara mazbah pujian dan penyembahan peminpin pujian akan mendorong dan mencabar semua yang hadir untuk menghayati dan membiarkan nyanyian itu melayani peribadi mereka. Dengan campur tangan Roh Kudus, banyak anak-anak muda datang ke hadapan untuk didoakan. Mereka menyerahkan diri mereka kepada Tuhan untuk dipakai oleh Tuhan bagi kemuliaan-Nya. Menggunakan nyanyian untuk menjangkau dengan cara yang sangat sedarhana untuk meminpin anak-anak muda untuk mengalami kasih Allah sangat berkesan.

Nyanyian pujian sangat kaya dengan kebenaran yang boleh meminpin seseorang itu untuk mengalami kuasa Tuhan kita. Sebab dalam setiap nyanyian terdapat kebenaran yang boleh menyegarkan, menyembuhkan, membebaskan kita daripada segala masalah dan pergumulan hidup. Jika kita sesungguhnya menghayati setiap lirik yang tercatat dalamnya dan membukakan hatinya kepada kebenaran itu, pasti perkara yang besar akan terjadi (Kisah 16:25).

Oleh Pastor Patrick Taie
Gereja Methodist Trinity, Kuching