RUAI BM: Pemberkatan pernikahan

with No Comments

Pemberkatan pernikahan diadakan sekali dalam dua tahun, di Gereja Trinity Methodist pelayanan bahasa Malaysia. Setakat ini gereja Trinity Methodist telah mengadakan 3 kali pemberkatan pernikahan, oleh kerana kesan daripada pemberkatan pernikahan terhadap ahli jemaah gereja selama ini telah mendorong gereja Trinity Methodist pelayanan Bm terus menganjur program ini. kehidupan suami dan isteri menjadi lebih akrab dan mesra, sebab mereka sudah mengerti tujuan pernikahan secara Kristian.

Pada tahun 2017, sebanyak 11 pasangan yang telah mendaftarkan diri mereka untuk mengikuti program pemberkatan pernikahan ini. Biasanya sebelum acara pemberkatan pernikahan ini diadakan, semua pasangan wajib untuk mengikuti kelas selama satu hari. Menurut pengalaman setiap pasangan yang telah mengikuti acara pemberkatan pernikahan ini, mereka mengatakan bahawa mereka sangat terdorong dan mereka mulai menghargai pernikahan mereka dengan sungguh-sungguh.

Pemberkatan pernikahan ini telah membawa berkat yang sangat besar terhadap kehidupan keluarga mereka secara khusus. Selain itu pemberkatan pernikahan ini juga telah menyebabkan mereka merasa keindahannya, berkahwin didalam gereja. Secara tidak langsung acara ini telah memdorong dan mengajar anak-anak mereka untuk menghargai perkahwinan yang kudus dihadapan Tuhan.

Sepanjang program ini, telah dijalankan didalam gereja banyak pasangan yang menangis hancur dan diubah oleh kasih Allah terhadap mereka. Pembaharuan hubungan diantara suami dan isteri dan anak-anak menjadi lebih baik dan erat. Pemberkatan pernikahan ini sangat penting bagi jemaah gereja sebab semua pasangan akan diingatkan lagi tentang sumpah mereka terhadap satu yang lain.

Secara peribadi program ini sangat baik dan sangat penting diadakan didalam kegiatan gereja setiap tahun agar setiap pasangan yang ada didalam gereja diperingatan terhadap pernikahan mereka dan secara langsung mengajar anak-anak muda khususnya pentingnya pernikahan itu dipeliharakan dengan baik.

/ Ps Patrick Taie
Gereja Methodist Trinity, Kuching